Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Warszawskie Towarzystwo Dobroczynności zwane dalej Towarzystwem, posiada osobowość prawną i jest stowarzyszeniem zarejestrowanym.
- Towarzystwo powołane jest na czas nieokreślony.
- Towarzystwo jest organizacją pożytku publicznego.
§ 2.
- Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
Dla właściwej realizacji swoich celów statutowych, Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej.
- Siedzibą władz jest miasto Warszawa.
§ 3.
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Przewiduje się możliwość zatrudniania pracowników dla prowadzenia działalności statutowej i organizacyjnej.
§ 4.
Towarzystwo może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
§ 5.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
- O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1, bądź wystąpieniu z nich, decyduje Walne Zgromadzenie Członków większością kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zgromadzeniu Członków.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
§ 6.
- Towarzystwo kierując się chrześcijańską zasadą miłości bliźniego ma na celu niesienie ludziom pomocy w zaspakajaniu potrzeb materialnych i niematerialnych, a także wykształcenie w społeczeństwie wrażliwości na potrzeby innych ludzi (a szczególnie rodziny), poprzez właściwe pojmowanie idei miłosierdzia, wzajemności, pracy i pokoju.
- Celem Towarzystwa jest prowadzenie działalności statutowej na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, wyodrębnionej ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa, a w szczególności:
- niesienie pomocy charytatywnej osobom biednym, bezdomnym i innym potrzebującym,
- udzielanie pomocy młodzieży zagrożonej patologią społeczną,
- praca na rzecz osób uzależnionych, nosicieli wirusa HIV i chorych na AIDS,
- upowszechnianie wiedzy o skutkach używania środków psychoaktywnych.
§ 7.
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- prowadzenie akcji kulturalnej i rekreacyjnej dla osób niepełnosprawnych i chorych,
- prowadzenie zakładów i placówek opiekuńczych dla osób niepełnosprawnych lub zagrożonych nałogiem,
- prowadzenie działalności edukacyjnej i wydawniczej w zakresie promocji zdrowia,
- organizowanie i wykonywanie świadczeń zdrowotnych w systemie opieki całodobowej w zakresie uzależnienia od substancji psychoaktywnych, w tym osób z HiV/AIDS,
- organizowanie i wykonywanie ambulatoryjnych specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w zakresie porad diagnostycznych i porad terapeutycznych,
- opracowywanie i wdrażanie programów profilaktycznych, leczniczo-rehabilitacyjnych i readaptacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin,
- organizowanie i wykonywanie opieki postrehabilitacyjnej,
- współudział w inicjowaniu i prowadzeniu działań na rzecz zapobiegania narkomanii i innym uzależnieniom,
- współdziałanie z władzami, instytucjami oraz organizacjami zainteresowanymi, działalnością Towarzystwa,
- współpracę z pokrewnymi stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi,
- współpracę i wzajemną pomoc członków Towarzystwa,
- inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów Towarzystwa,
- prowadzenie działalności integrującej podopiecznych i członków Towarzystwa, poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8.
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Towarzystwa.
§ 9.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
§ 10.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Towarzystwa lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
- Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zgromadzenie Członków, na wniosek Zarządu.
§ 11.
Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
- uczestniczenia w zebraniach, konferencjach organizowanych przez Towarzystwo,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Towarzystwa,
- korzystania z pomocy Towarzystwa, za wyjątkiem korzystania z majątku Towarzystwa,
- noszenia odznaki organizacyjnej,
- zaskarżania do Walnego Zgromadzenia Członków, uchwały Zarządu Towarzystwa o skreślenie z listy członków.
Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Towarzystwa,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Towarzystwie.
§ 12.
- Członek wspierający i honorowy, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada prawa określone w § 11 ust. 1 pkt. 2–6.
- Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w statutowych władzach Towarzystwa.
- Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania w określonym zakresie statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 13.
- Członkostwo Towarzystwa ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- skreślenie z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający 12 miesięcy,
- wykluczenie z Towarzystwa w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów, zasad i etyki,
- wykluczenie w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych,
- pozbawienia członkostwa honorowego, w wyniku rażącego działania na szkodę Towarzystwa, mocą uchwały władzy Towarzystwa, która członkostwo nadała.
- W przypadkach określonych w ust. 1 pkt. 3–6 orzeka Zarząd, który zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia, wskazując na prawo odwołania się od decyzji do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
- Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§ 14.
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 15.
- Kadencja wszystkich władz trwa 6 lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
- Uchwały władz Towarzystwa podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum).
§ 16.
W przypadku rezygnacji, wykluczenia lub śmierci członka władz Towarzystwa w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. Uzupełnienie składu władz przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało więcej niż sześć miesięcy, zwykłą większością głosów.
WALNE ZGROMADZENIE CZŁONKÓW
§ 17.
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia Członków.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności:
- w pierwszym terminie – liczby członków określonej w § 15 ust. 2,
- w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu – 15 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
§18.
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Sprawozdawcze Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje się raz w roku, w terminie – do końca czerwca każdego roku.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na umotywowane żądanie, co najmniej 10 członków zwyczajnych.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 19.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
- określenie głównych kierunków działania i celów Towarzystwa,
- uchwalenie statutu i jego zmian, przeniesienie siedziby,
- wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej; w tym mianowanie Prezesa Zarządu,
- ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń, ulg i zwolnień od tych składek i świadczeń,
- rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa lub jego władze,
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwały o przystąpieniu bądź wystąpieniu z organizacji określonych w § 5,
- zatwierdzanie bilansu i sprawozdania finansowego oraz wniosków Komisji Rewizyjnej.
ZARZĄD
§ 20.
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
- Zarząd składa się od 1 do 7 członków.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe.
- Prezesa mianuje Walne Zgromadzenie Członków. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach zebraniu określając charakter pełnionych funkcji.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
- Zarząd do prowadzenia spraw Towarzystwa może tworzyć biuro i zatrudniać pracowników.
§ 21.
Do kompetencji Zarządu należy:
- przyjmowanie nowych członków Towarzystwa,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa, w tym zatrudnianie pracowników Towarzystwa,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa,
- ogłaszanie rocznego sprawozdania finansowego,
- uchwalanie stosownych regulaminów,
- realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
- decydowanie o uczestnictwie w pracach krajowych i zagranicznych organizacji i instytucji o zbliżonym profilu działania,
- podejmowanie decyzji w każdym innym zakresie, który nie jest zatwierdzony do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 22.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, w tym przewodniczącego wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu Towarzystwa ani też pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej, w związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem Sądu za przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie otrzymują wynagrodzenia lub zwrotu kosztów z tytułu pełnionych funkcji.
§ 23.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola bieżącej pracy Towarzystwa,
- składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zgromadzeniu Członków,
- występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków,
- badanie sprawozdania finansowego Towarzystwa.
Rozdział V
Majątek i fundusze
§ 24.
- Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Majątek ten przeznaczony może być wyłącznie do realizacji celów statutowych.
§ 25.
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
- składki członkowskie,
- dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Towarzystwa,
- dotacje, subwencje,
- darowizny, zapisy i spadki,
- korzyści z ofiarności publicznej,
- wpływy z działalności statutowej.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnie obowiązujących przepisach wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, w tym tworzyć spółki i fundacje oraz przystępować do już istniejących i korzystać z osiąganych dochodów z przeznaczeniem na działalność statutową.
- Towarzystwo może prowadzić odpłatną działalność statutową zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza się na działalność pożytku publicznego Towarzystwa.
- Zabronione jest:
- udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Towarzystwa pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywanie majątku Towarzystwa na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywanie majątku Towarzystwa na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie wynika bezpośrednio z statutowego celu Towarzystwa,
- zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jej organów lub pracownicy oraz osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 26.
Dla ważności oświadczenia woli, reprezentowania Towarzystwa oraz zaciągania zobowiązań majątkowych wymagany jest podpis Prezesa lub dwóch członków Zarządu łącznie.
Rozdział VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 27.
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zgromadzenie Członków wymaga kwalifikowanej większości dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu i likwidacji Towarzystwa Walne Zgromadzenie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Towarzystwa, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).
Za Zarząd
wprowadzono do stosowania
uchwałą nr 03/2011 Walnego Zgromadzenia Członków
z dnia 08 marca 2011 roku